Begla

Välkommen att kika runt

BMW/// M3 E30  1987

Fakta:

Efter att jag kört 320in ett år började jag kika efter en M3a, de är ju rätt ovanliga och jag såg dem bara nån gång då och då. Begäret efter att äga en ökade hela tiden och jag började leta. Det var så få till salu och de jag såg var inte i det skick jag ville. Så till slut var det nära att en resa till tyskland och plocka hem en planerades för där fanns det några enligt bilderna skapliga vagnar.
Men så dök den här upp som jag hade sett på annons tidigare men som jag missade, vilket var synd då den fanns i Sandviken, nära och bra.
Jag köpte bilen i maj 2003 från Umeå. Bilen hade då något av de mest utslitna framdäck jag sett och vid resan hemåt drog bilen åt alla möjliga håll. Nya däck och fälgar införskaffades och bilen gick rakt och fint. Den hade gått 14540mil vid köpetillfället.
Detta är definitivt den roligaste bil jag kört, plus att jag tycker att karossen är en av de råaste BMW har gjort. Få bilar passar så bra med utsvängda skärmar som BMW E30. Helt underbar maskin helt enkelt.


Enligt reg.beviset och M3E30.se:
  • Motor: S14B23
  • Effekt kW: 143kW/195hk (DIN)
  • Antal passagerare: 3
  • Max lastvikt: 240
  • Däckdimension fram: 205/55R15
  • Däckdimension bak: 205/55R15
  • Kaross: Täckt, Taklucka
  • 4cyl vätskekyld radmotor med två öveliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder.
  • Katalytisk avgasrening.
  • Bränslesprutning med Borsch Motronic digitalstyrd motor elektronik.
  • 5-lagrad vevaxel.
  • Borrning/slag 93,4/84 mm, volym 2 302 cm3.
  • Kompression 10,5:1.
  • Oljekylare.
  • Max eftekt 195 hk (143,5kW) vid 6750 r/m
  • max vridmoment 23,4 kpm (230 Nm) vid 4 750 r/m.
  • Motorn fram, bakhjulsdrift
  • 5-växlad sportlåda. Getrag 265.
  • Utväxling: 1.3,72. 2.2,40. 3.1,77. 4.1,26. 5.1,00. R.4,23.
  • Differentialbroms med 25 procents spärrverkan.
  • Bakaxelutväxling: 3,25
  • Spiralfjädring runt om.
  • Fram fjäderben och undrre triangellänkar.
  • Bak dubbelledande drivaxlar och snett bakåtriktade triangelbärarmar.
  • Krängningshämmare fram och bak.
  • Kuggstång, servo, 2,9 rattvarv.
  • Vändcirkel 11,1 meter
  • Generator 1 260 W. Batteri 90 Ah.
  • Ventilerade skivor fram och bak.
  • Kretsar axelvis
  • p-broms mekaniskt på bakhjulen.
  • Låsningsfritt system (ABS).
  • Bromssträcka 46 meter.
  • Pedaltryck 25kp.

Prestandan är riktigt bra för en bil med fyra utan turbo. Ingen raket men väldigt rolig. Det finns många "svenssonbilar" med mer effekt nuförtiden men få bilar som har samma skojfaktor.


Mått/vikt:

Enligt reg.beviset och M3E30.se:
  • Längd: 4350mm
  • Bredd: 1680mm
  • Tjänstevikt: 1360kg
  • Maxlast: 240kg
  • Totalvikt: 1600kg
  • Skattevikt: 1360kg
  • Taklast 75
  • Släpvagnsvikt 0
  • Bagagevolym VDA 420 liter
  • Tanken rymmer (l) 55 + 15
  • Cw 0,33
  • Axelavstånd (cm) 257
  • Total Längd (cm) 435
  • Total Bredd (cm) 168
  • Total Höjd (cm) 137
  • Spårvidd fram/bak 141/144

Historik:

Ja, en hel pärm full med historik som jag ökar på för varje del jag köper till den.

Ägarförhållande:
Jag äger bilen. Dock avställd sedan 15/8 2007.

Detta har jag gjort:

  • Stereo
  • M-tech2-ratt
  • Belyst original växelspaksknopp
  • Framskärmar från Sport Evolution

Detta ska göras:

Byta bärarmsbussningar bak.

Ljud:

Motorljudet är helt okej för att vara en fyra. Gillar egentligen ljudet från sexorna bättre men M3E30 ska ha en fyra. Stereon är rätt ok den med. Abslut inget värstingljud men det duger.

Skick:

Försäkringsbolaget hade inget att anmärka på. Var tvungen att få den besiktad av försäkringsbolaget för att få den försäkrad.

På plussidan:

  • Körglädje!
  • Design!
  • Utstrålning!
  • Modellens racingshistoria!

På minussidan:

Har inte hittat nåt negativt.

Övrigt / Kuriosa:

Det känns bra att veta att det står en M3 i garaget även om den inte blir använd särskilt mycket. Sen 2003 har jag kört någonstans i närheten av 2000mil med den.

Vita blinkers fram och på sidorna är också monterat. I övrigt original.
Nya bilder upplagda nu. Tagna i juli 2006 i samband med fotografering för helförsäkring.
Johan Eriksson, Borlänge

Klicka här för bilder.
M3bildM3bildM3bild

Fordonsuppgifter
 Typ
 Wert
 Chassinummer  WBSAK050701892290
Modellbezeichnung: M3
Ausführung: Europa
Typschlüssel: 1005
E-Code: E30
Karosserie: Limousine
Lenkung: links
Türen: 2
Motor: S14 - 2,30l (158kW)
Antrieb: Heckantrieb
Getriebe: manuell
Außenfarbe: Alpinweiss (146)
Innenraum: (0211)
Produktionsdatum: 30.01.1987
Code Sonderausstattung Optional Equipment
S300A Zentralverr. m. Diebstahlsicherg. central locking
S401A Schiebehebedach elektrisch Lift-up-and-slide-back sunroof, electric
S410A Fensterheber elektrisch vorne Window lifts, electric, front
S428A Warndreieck und Verbandstasche Warning triangle and first aid kit
S485 Recaro SportsitzeRecaro sport seats
S500A Scheinw.Rein.Anl./Intensivreinig. Headlight wipe/wash/Intensive cleaning
S510A Leuchtweitenregulierung Headlight aim control
S551A Bordcomputer II mit Fernbedienung On-board computer II with remote control
S668A Radio BMW Reverse RDS Radio BMW Reverse RDS
S681A Dachantenne Roof antenna
S690A Cassettenhalterung Cassette holder
   Upplagd 2004-12-09